DuniaPraSekolah
Apa Kata Penyelidik Tentang Masa Depan ICT Kepada Kanak-Kanak
Pada pendapat saya, masa depan penggunaan ICT di prasekolah
Malaysia mungkin akan jadi seperti di Negara-negara barat. Kebiasaannya
negara-negara barat akan melakukan aktiviti seperti nyanyian, mereka akan
menggabungkan pembelajaran dengan penggunaan software atau perisian yang sesuai dengan
kanak-kanak. Misalnya, Radio
Disney Music Mix Studio dimana
mereka boleh mencipta lagu mereka sendiri dan mempelajari tentang pelbagaialat
muzik menggunakan perisian tersebut. Selain itu, pembelajaran matematik
menggunakan perisian Magic
School Bus: whale and dolphin melaluinya
dapat membantu kanak-kanak untuk menyelesaikan masalah.
Penggunaan internet juga membantu contohnya laman web PBS
menyediakan pembelajaran literasi yang baik untuk kanak-kanak berumur 3 hingga
8 tahun. Disini, mereka dapat membaca dan juga mempunyai pelbagai aktiviti.
Selain itu, laman national geografi chanel membekalkan maklumat tentang
geografi, penjelajahan,kraf, aktiviti sains untuk kanak-kanak (Doris
Bergen,2001). Sistem kurikulum prasekolah telah dibina bersesuaian dengan tahap
perkembangandan bersesuaian dengan aspek pembangunan dan kemajuan masa kini. Walaupun
kaedah dansistem yang ada cukup untuk membantu dalam perkembangan pelajar
prasekolah dari segi namun kelebihan ICT juga amat berguna dan membantu dalam
melicinkan lagi proses pembelajaran di prasekolah. Terdapat banyak kepentingan
ICT ini termasuklah membantu guru untuk mendapatkan bahan pengajaran dan
membantu pelajar untuk menjelajah dunia ICT agar tidak ketinggalan dengan arus
pemodenan.
Pendapat saya yang kedua ialah masa depan penggunaan ICT di
prasekolah Malaysia mungkin akan jadi seperti di negara barat, contohnya,
pelajar berumur 4 tahun berpeluang untuk melayari laman web sekolah mereka dan
memasukkan gambar mereka. Selain itu, mereka juga boleh memasukkan suara mereka
sekali. Selain itu, ICT juga dapat meningkatkan pembelajaran secara kolaboratif.
Seperti contoh di atas, penggunaan ICT dapat meningkatkan penglibatan
pelajar-pelajar dengan aktiviti-aktiviti serta proses pembelajaran melalui
“peer group” yang lebih bersifat global.
Selain itu juga, melalui ICT, pelajar-pelajar mudah
untuk menghubungi ataupun melibatkan pakar-pakar dari dalam dan luarn egara
semasa sesi pembelajaran. ICT merupakan sesuatu yang amat luas penggunaannya
dan ini memberikan banyak pilihan kepada guru prasekolah dalam merancang
pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Antaranya adalah, ICT boleh
digunakan untuk pengayaan bagi pelajar yang agak cerdik berbanding dengan
pelajar lain supaya mereka tidak merasa bosan dalam kelas dengan memberikan
mereka aktiviti yang lebih mencabar minda.
Selain itu, ICT juga sesuai digunakan untuk pembelajaran yang menjurus kepada penyelesaian masalah
kehidupan sebenar. Aktiviti yang berkaitan dengan masa depan juga boleh dibuat
serta aktiviti yang berbentuk simulasi.Penggunaan ICT dapat memberi peluang
kepada murid untuk menentukan haluan dan kemajuan pembelajaran masing-masing
dan mendorong murid terlibat secara lebih aktif dalam
pembelajaran. Selain itu dapat memberi peluang kepada murid
untuk menangani masalah sebenar di dalam kelas. Secara
umumnya, ICT berupaya membantu untuk meningkatkan kefahaman
serta penguasaan murid terhadap pelajaran yang disampaikan.Selain itu juga
dapat memberi peluang pembelajaran yang sama kepada semua murid yang pelbagai
keupayaan.
Walaupun terdapat pelajar yang agak lemah dalam kelas,
namun mereka juga boleh belajar dan menggunakan komputer di kelas. Ini akan sekali gus dapat
meningkatkan motivasi mereka sebagai pelajar walaupun lemah dan melatih mereka
ke arah pembelajaran individu.Pendapat ketiga saya ialah masa depan penggunaan
ICT di prasekolah Malaysia juga mungkin akan mengamalkan penggunaan internet
yang luas. Selain itu juga, dengan adanya internet, pelajar dan guru juga mudah
untuk mengakses maklumat yang sukar dicari serta mahal untuk diperolehi. Bukan
itu saja, ICT juga membolehkan murid mencuba atau melaksana eksperimen yang
sukar, terlalu mahal, mustahil atau bahaya untuk dilaksana dengan cara biasa
serta juga dapat meningkatkan daya kreativiti dan imaginasi pelajar.
Penggunaan peralatan ICT seperti komputer amat penting
dalam membantu pelajar untuk menjelajah dunia internet dan melalui internet,
mereka dapat membuat banyak aktiviti yang melibatkan perkembangan kognitif
kanak-kanak. Antara kepentingan internet kepada pelajar adalah seperti membantu
mereka untuk memperolehi maklumat dan bahan yang mereka sukar dapatkan di
sekolah. Selain itu, pelajar juga dapat membuat aktiviti yang melibatkan
interaksi dengan pelajar-pelajar lain dari luar negara
melalui perkhidmatan internet. Selain itu, mereka juga dapat membuat
projek kelas menggunakan komputer dengan bantuan internet.
Penggunaan ICT dalam proses pengajaran kanak-kanak membawa
kaedah baru
dan inovatif yang mana ia dapat merangsang minda
kanak-kanak berfikir dan meneroka sesuatu yang baru. Penggunaan teknologi
komputer terhadap kanak-kanak pra sekolah mampu membangunkan konsep kendiri dan
interaksi positif mereka terhadap pembelajaran. Unsur-unsur nilai yang
diterapkan mampu diikuti oleh kanak-kanak tersebut di awal usia mereka.
Kurikulum Pendidikan Awal Kanak-Kanak Malaysia
Penggunaan teknologi maklumat dan
komunikasi (Information and Communications Technology atau ICT) dalam
pengajaran dan pembelajaran (PdP) prasekolah merupakan salah satu cara untuk
meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran prasekolah. Kanak-kanak
hari ini adalah generasi komputer (Papert, 1996). Teknologi boleh memainkan
peranan penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran kanak-kanak (Haugland
& Wright, 1997). ICT menawarkan pendekatan baru untuk belajar dan
penguasaan kemahiran baru. Oleh itu kanak-kanak perlulah didedahkan kepada ICT
dengan cara yang bermakna. Jika ICT
tidak sepenuhnya diintegrasikan ke dalam kurikulum secara keseluruhan, ia boleh
meninggalkan kesan negatif ke atas kreativiti kanak-kanak (Haugland, 1992).
Menyedari hakikat ini, pada tahun
2002 program ICT (KPM, 2003) prasekolah diberikan keutamaan dan dijadikan
sebahagian elemen penting di mana ia bukan sahaja telah diambil kira sebagai
salah satu komponen dalam Kurikulum Prasekolah Kebangsaan(KSPK) malah
pendekatan pengajaran dan pembelajaran menggunakan ICT juga diutamakan. Guru
prasekolah digalakkan menggunakan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran
merentas kurikulum. Pendekatan ICT digunakan untuk membantu proses pengajaran
dan pembelajaran, memperolehi maklumat, berinteraksi dengan bahan untuk belajar
sendiri dan bersama rakan sebaya dan memperkayakan pengalaman pembelajaran.
Bagi menjayakan rancangan ini, Kementerian Pelajaran telah membekalkan kelas
prasekolah dengan sistem komputer dan perisian untuk digunakan oleh
pelajar-pelajar prasekolah (Lim Keat Heng, 2007).
Penggunaan ICT telah menjadi
agenda penting dalam sistem pendidikan masa kini. Penggunaan ICT dalam proses
pengajaran dan pembelajaran kini telah diiktiraf sebagai salah satu pendekatan pengajaran
dan pembelajaran dalam kelas prasekolah di samping lain-lain pendekatan pengajaran
dan pembelajaran prasekolah. Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin,
yang juga Menteri Pelajaran, berkata kurikulum baru yang digubal menggabungkan
elemen kreativiti, inovasi dan kemahiran hidup dalam proses pengajaran dan
pembelajaran, membabitkan semua mata pelajaran, adalah sebahagian agenda
kerajaan untuk menyediakan pendidikan berkualiti untuk semua. Tan Sri Muhyiddin
berkata usaha untuk menggabungkan lebih banyak aspek kreativiti dan inovasi
dalam sistem pendidikan negara tidak akan sempurna tanpa dimasukkan peranan
ICT. Beliau berkata penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran
telah membolehkan pembelajaran interaktif, yang lebih berkesan dan merangsang
minda. (Kosmo Online, April 14, 2010).
Dalam Kurikulum Prasekolah
Kebangsaan (KSPK) pengunaan ICT adalah termasuk dalam tunjang kurikulum sains
dan teknologi (ST)-Mawal sains dan awal matematk. Pada peringkat Prasekolah
hanya kemahiran peringkat asas sahaja yang diajar kepada kanak-kanak
prasekolah. Seperti memperkenalkan bahagian-bahagian komputer, bagaimana cara
untuk membuka dan menutup komputer serta bagaimana cara untuk menggunakan komponen
yang terdapat pada komputer seperti tetikus. Kementerian Pelajaran Malaysia
amat memberi perhatian terhadap ICT dikalangan kanak-kanak prasekolah. Ini
adalah sebagai langkah awal untuk melahirkan generasi yang celik ICT. Guru
prasekolah adalah insan yang memainkan peranan yang penting dalam
merealisasikan impian Kementerian Pelajaran Malaysia ini.Sebagai kesimpulannya
pihak guru dan ibubapa harus memainkan peranan secara bersama untuk memberi
pendedahan kepada kanak-kanak terhadap ICT. Pemantauan dar pihak guru dan
ibubapa adalah penting untuk memastikan kanak-kanak hanya melayari ICT yang
berfaedah sahaja.
Kesan ICT Terhadap Kanak-Kanak
Kebaikan Pengunaan ICT Dalam Pendidikan Awal Kanak-Kanak
ü Penggunaan ICT dalam
proses pengajaran dan pembelajaran dapat meningkatkan kecekapan dan
keberkesanan hasil pembelajaran. Hal ini kerana ia membantu guru untuk
mendapatkan bahan pengajaran dan guru dapat membuat persiapan dan
bersedia dengan lebih awal dalam menjalankan proses pengajaran dan
pembelajaran.
ü Proses
pengajaran dan pembelajaran akan lebih menarik dan dan berkesan contohnya
menggunakan alat seperti powerpoint, flash, video, visual dan mereka hanya
perlu mengaplikasikan alatan tersebut ke dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Hal ini menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih aktif
serta mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan.
ü Mempelbagaikan
proses pengajaran dan pembelajaran dan bukan hanya tertumpu kepada teknik
pengkuliahan sahaja bahkan dapat mempertingkatkan kualiti pengajaran dengan
menggunakan pelbagai kemudahan yang terdapat dalam ICT.
ü Melalui
penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran guru dan murid akan lebih menguasai
teknologi-teknologi terkini yang dapat membantu dalam memahami setiap subjek yang
dipelajari serta menyimpan, memproses dan merekod setiap maklumat yang
diperolehi.
ü Memberi peluang
pembelajaran yang sama kepada semua murid yang pelbagai keupayaan. Di
dalam sesebuah kelas tidak semua murid mempunyai kebolehan yang sama dalam
menerima sesuatu yang di ajar oleh guru. Walaupun terdapat murid yang agak
lemah di dalam kelas, namun mereka juga boleh belajar dan menggunakan komputer
di kelas.
ü Penggunaan
peralatan seperti ICT amat penting dalam membantu murid untuk menjelajah
dunia internet dan melalui internet, mereka dapat membuat banyak aktiviti yang
melibatkan perkembangan kognitif kanak-kanak yang mendorong mereka terlibat
secara lebih aktif dalam pembelajaran
ü ICT boleh
digunakan untuk pengayaan bagi murid yang agak cerdik berbanding dengan
rakan-rakan lain supaya mereka tidak berasa bosan dalam kelas dengan
memberikan mereka aktiviti yang lebih mencabar minda
ü ICT sesuai
digunakan untuk pembelajaran yang menjurus kepada penyelesaian masalah
kehidupan sebenar. Aktiviti yang berkaitan dengan masa depan juga boleh dibuat
serta aktiviti yang berbentuk simulasi.
ü Mereka dapat membuat projek kelas menggunakan komputer dengan bantuan
internet. Contohnya, di negara barat, kanak-kanak berumur empat tahun
berpeluang untuk melayari laman web sekolah mereka dan memasukkan gambar
mereka. Selain itu, mereka juga boleh memasukkan suara mereka sekali.
ü Membolehkan murid mencuba atau melaksana eksperimen yang sukar, terlalu
mahal, mustahil atau bahaya untuk dilaksana dengan cara biasa serta juga
dapat meningkatkan daya kreativiti dan imaginasi mereka
ü Mampu membantu kanak-kanak untuk berinteraksi dengan kanak-kanak dari
luar negara serta memperoleh maklumat dari seluruh dunia dan ini
meningkatkan lagi kepentingannya. Oleh itu, guru harus mengambil
tanggungjawab untuk meningkatkan potensi dan kecekapan kanak-kanak dalam
penggunaan ICT dan melibatkan kanak-kanak dengan pelbagai pengalaman
pembelajaran yang positif yang baru
Keburukan ICT Dalam Pendidikan Awal Kanak-Kanak
Terdapat
beberapa keburukan ICT dalam pendidikan kanak-kanak seperti
·
Perkembangan
mereka tidak akan berkembang kerana hanya duduk bermain komputer.
·
Kanak-kanak
dapat mengetahui perkara yang melangkaui batas umur mereka.
·
Kanak-kanak
akan malas belajar dan cepat menjadi bosan dalam sesi pembelajaran.
Penggunaan
ICT kepada kanak-kanak haruslah dengan bimbingan dan guru-guru juga harus
kreatif menyampaikan pengajaran mereka tanpa bergantung sepenuhnya kepada ICT.
Mencari maklumat dan teknik terbaru memanglah digalakkan kepada semua
guru-guru di tadika namun jika ia disalahgunakan apa ertinya teknologi maklumat
yang canggih sekiranya anak-anak didik kita menjadi mundur ke belakang ddan
tidak ddapat berfikir ke arah pembentukan masa depan terutamanya tidak dapat
memajukan negara.
Idealogi Tokoh
Pendidikan Prasekolah di negara kita Malaysia merupakan program
pendidikan yang member layanan, asuhan dan bimbingan kepada kanak-kanak yang
berumur empt hingga enam tahun. Mengkut The National Associaton for The
Education of Young Children ( NECYC) atau pertubuhan Kebangsaan bagi Pendidikan
Kanak-kanak Muda, pendidikan awal kanak-kanak adalah seperti berikut :
“ The term early childhood
refers to the period from birth to age eight,….Early childhood programe provide
‘ services for children from birth through age eight in part day and full day
group programs in centres, home and institution kindergartens and primary
school and recreational programe”. (Morrison m.s 24)
Terdapat pelbagai falsafah dan pandangan dari tokoh-tokoh
pendidikan awal kanak-kanak. Tokoh pengasas pendidikan awal kanak-kanak adalah
terdiri daripada:
Imam
Al-Ghazali
Ibnu
Khaldun
Johann
Heinrich Pestalozzi
Friedrich
Froebel
Maria
Montessori
John
Dewey
Imam Al-Ghazali
Dilahirkan pada 450 Hijrah bersamaan 1058 Masehi
di sebuah kampung bernama Ghazalah Daulayah Qursan di Negeri Parsi. Nama
sebenarnya ialah Muhammad bin Muhammad bin Muhammad bin Ahmad Al-Ghazali. Tahun
484 Hijrah beliau dilantik sebagai Naib Canselor Universiti dan pensyarah di
Universiti Pengajian Tinggi Nizamiah. Pada tahun 489 hijrah, beliau meletak
jawatan dan pergi ke Syria dan ke Mekah. Kitab beliau yang termashur ialah Ihya
Ulumuddin.
Pandangan /
Idea-idea beliau
- Seorang
kanak-kanak harus dididik sejak lahir. Seorang bayi jangan diberikan
kepada orang lain menjaganya kecuali perempuan yang kuat agama dan mulia
tingkah lakunya.
- Didik
kanak-kanak dengan pelajaran agama, adab sopan, adab makan minum, mencuci
badan, berwuduk dan bersembahyang.
- Didik
kanak-kanak supaya memperolehi tingkah laku yang mulia, merendah diri, tidak
berbohong, bersederhana dalam perlakuan, tidak berkawan dengan orang jahat
dan tidak berbangga.
- Bersikap
tegas dengan kanak-kanak, jangan biasakan mereka bersenang-senang, jangan
berseronok atau bermanja-manja apabila bergaul dengan mereka.
- Tidak boleh
keterlaluan bila mendenda kanak-kanak. Jangan mencemuh dan menimbulkan
kebencian mereka.
- Memperelokkan
fitrah dan membentuk naluri mereka.
- Suruh
kanak-kanak bermain kerana main pada kanak-kanak dapat:
- Membantu perkembangan fizikal serta menguatkan otok
mereka.
- Sifat semulajadi kanak-kanak memang suka bermain.
- Dapat menggembirakan mereka serta memberi kerehatan selepas penat belajar.
- Sifat semulajadi kanak-kanak memang suka bermain.
- Dapat menggembirakan mereka serta memberi kerehatan selepas penat belajar.
Nasihat beliau kepada guru supaya:
- Mengajar mengikut kemampuan kanak-kanak.
- Memperbaiki perlakuan dengan mesra bukan dengan cara menempelak mereka.
- Guru tidak perlu mengharapkan ganjaran tetapi perlu menunjukkan model tingkah laku yang baik
- Mengajar mengikut kemampuan kanak-kanak.
- Memperbaiki perlakuan dengan mesra bukan dengan cara menempelak mereka.
- Guru tidak perlu mengharapkan ganjaran tetapi perlu menunjukkan model tingkah laku yang baik
Maria Montessori. ( 1870 – 1952)
Merupakan tokoh
pendidikan di Rome. Berpengalaman mendidik kanak-kanak yang terencat akal. Pada
tahun 1899, beliau menubuhkan sekolah kanak-kanak cacat di Rome. Montessori
menyokong Froebel dalam pendapat membenarkan kanak-kanak belajar melalui
aktiviti bermain. Beliau mengutamakan latihan daya penglihatan, pendengaran dan
sentuhan yang bertujuan bagi membolehkan kanak-kanak mendapat pengalaman dan
latihan menggunakan deria dengan cekap. Beliau berpendapat dalam mendidik
kanak-kanak ia mestilah menghormati kanak-kanak dan haknya. Oleh itu,
persekitaran yang terancang, kemahiran hidup, disiplin diri dan arahan adalah
prinsip penting dalam pendidikan kanak-kanak. Menurut beliau, pendidikan adalah
untuk menolong kanak-kanak membentuk serta membantu perkembangan intelek,
fizikal, sosial, emosi dan rohani.
Montessori mengemukakan beberapa konsep asas dalam pembentukan kurikulum kanak-kanak pada peringkat awal. Antaranya adalah konsep berikut;
a. Minda yang mudah menyerap
Menurut Montessori, minda kanak-kanak mudah menyerap sesuatu maklumat yang diterima melalui deria mereka, sebelum mereka bersedia untuk diajarkan konsep tersebut. Seorang kanak-kanak mula menyerap kejadian yang berlaku disekelilingnya dan menyusun pengalaman ini daripada saat kelahiran lagi.
b. Persekitaran yang tersedia
Persekitaran yang menggalakkan perkembangan kanak-kanak adalah persekitaran yang lengkap dengan pelbagai bahan yang akan menyokong pembentukan konsep dan pengetahuan kanak-kanak apabila kanak-kanak memerlukannya. Peranan guru adalah menunjuk ajar cara menggunakan bahan pembelajaran tersebut pada masa yang sesuai.
c. Didikan diri
Kanak-kanak mampu menjelaskan persepsi mereka dan menyusun pengalaman melalui aktiviti yang sesuai, apabila persekitaran mereka disusun secara lengkap dengan pelbagai bahan pembelajaran yang menarik. Kanak-kanak berkebolehan menyusun pengetahuan mereka apabila mereka terlibat dalam sesuatu aktiviti pembelajaran. Guru tidak perlu mengajar kanak-kanak secara formal. Guru hanya menunjuk ajar perlu mengajar kanak-kanak secara formal. Guru hanya menunjuk ajar dan membimbing mereka dalam pemilihan bahan dan aktiviti.
d. Bahan pembelajaran
Guru hanya menunjuk ajar cara yang “betul” bagaimana menggunakan bahan tersebut selepas kanak-kanak memilih aktiviti pembelajarannya secara bebas dan sukarela. Mengikut Montessori, matlamat kurikulum pada peringkat awal adalah bagi memajukan diri kanak-kanak daripada segi; penumpuan perhatian; kemahiran mmerhati dan meneliti; kesedaran berkenaan susunan dan peraturan; keseimbangan pergerakan; kesedaran persepsi dan kemahiran praktikal; konsep matematik; kemahiran bahasa; kemahiran menulis dan membaca; kebiasaan dengan seni kreatif; pemahaman berkenaan alam semulajadi; pengalaman dan pemahaman berkenaan sains social; pengalaman menggunakan kemahiran berfikir secara kritis melalui pengalaman menyelesaikan sesuatu masalah.
e.Tempoh sensitif
Tempoh sensitif adalah tempoh yang paling sesuai untuk kanak-kanak menguasai sesuatu kemahiran. Tempoh tersebut dapat dikesan apabila kanak-kanak menunjukkan kesediaan dan minat bagi mempelajari sesuatu kemahiran dengan sentiasa menanya soalan dan sentiasa tertarik bagi memerhati dan menyentuh sesuatu bahan pembelajaran.
Montessori mengemukakan beberapa konsep asas dalam pembentukan kurikulum kanak-kanak pada peringkat awal. Antaranya adalah konsep berikut;
a. Minda yang mudah menyerap
Menurut Montessori, minda kanak-kanak mudah menyerap sesuatu maklumat yang diterima melalui deria mereka, sebelum mereka bersedia untuk diajarkan konsep tersebut. Seorang kanak-kanak mula menyerap kejadian yang berlaku disekelilingnya dan menyusun pengalaman ini daripada saat kelahiran lagi.
b. Persekitaran yang tersedia
Persekitaran yang menggalakkan perkembangan kanak-kanak adalah persekitaran yang lengkap dengan pelbagai bahan yang akan menyokong pembentukan konsep dan pengetahuan kanak-kanak apabila kanak-kanak memerlukannya. Peranan guru adalah menunjuk ajar cara menggunakan bahan pembelajaran tersebut pada masa yang sesuai.
c. Didikan diri
Kanak-kanak mampu menjelaskan persepsi mereka dan menyusun pengalaman melalui aktiviti yang sesuai, apabila persekitaran mereka disusun secara lengkap dengan pelbagai bahan pembelajaran yang menarik. Kanak-kanak berkebolehan menyusun pengetahuan mereka apabila mereka terlibat dalam sesuatu aktiviti pembelajaran. Guru tidak perlu mengajar kanak-kanak secara formal. Guru hanya menunjuk ajar perlu mengajar kanak-kanak secara formal. Guru hanya menunjuk ajar dan membimbing mereka dalam pemilihan bahan dan aktiviti.
d. Bahan pembelajaran
Guru hanya menunjuk ajar cara yang “betul” bagaimana menggunakan bahan tersebut selepas kanak-kanak memilih aktiviti pembelajarannya secara bebas dan sukarela. Mengikut Montessori, matlamat kurikulum pada peringkat awal adalah bagi memajukan diri kanak-kanak daripada segi; penumpuan perhatian; kemahiran mmerhati dan meneliti; kesedaran berkenaan susunan dan peraturan; keseimbangan pergerakan; kesedaran persepsi dan kemahiran praktikal; konsep matematik; kemahiran bahasa; kemahiran menulis dan membaca; kebiasaan dengan seni kreatif; pemahaman berkenaan alam semulajadi; pengalaman dan pemahaman berkenaan sains social; pengalaman menggunakan kemahiran berfikir secara kritis melalui pengalaman menyelesaikan sesuatu masalah.
e.Tempoh sensitif
Tempoh sensitif adalah tempoh yang paling sesuai untuk kanak-kanak menguasai sesuatu kemahiran. Tempoh tersebut dapat dikesan apabila kanak-kanak menunjukkan kesediaan dan minat bagi mempelajari sesuatu kemahiran dengan sentiasa menanya soalan dan sentiasa tertarik bagi memerhati dan menyentuh sesuatu bahan pembelajaran.
Menurut
falsafah Montessori;
Ibu bapa patut diberi latihan dalam perkembangan kanak-kanak dan cara menggunakan pengetahuan ini dalam membimbing anak mereka.
Terdapat tempoh sensitif yang merupakan masa paling sesuai bagi kanak-kanak menerima maklumat dan konsep tertentu. Tempoh sensitive ini berbeza mengikut kadar perkembangan seseorang kanak-kanak.
Kanak-kanak mampu melatih diri sendiri, dengan bimbingan yang minimum daripada orang dewasa.
Kanak-kanak yang biasa berdikari dalam proses pembelajaran akan terus belajar secara demikian apabila dewasa kelak.
Maklumat yang diterima melalui deria adalah maklumat asas dalam semua jenis pembelajaran.
Bahan pembelajaran yang dibentukkan oleh Montessori melatihkan kanak-kanak berdikari dalam mengurus diri dan persekitarannya melalui pengalaman sebenar dan kegunaan bahan manipulatif dan “betul diri”.
Guru akan meningkat pengetahuan mereka melalui pengalaman dengan kanak-kanak.
Kanak-kanak memerlukan persekitaran dan alat pembelajaran yang tersusun dan bersaiz kanak-kanak.
Guru perlu menyediakan persekitaran yang lengkap bagi membantu kanak-kanak belajar secara bebas.
Peranan guru hanya membantu kanak-kanak, bukan memaksa ataupun menentu arah pembelajaran mereka.
Bagi mencapai matlamat ini, terdapat beberapa prinsip dalam kaedah Montessori iaitu berdasarkan kepercayaan beliau terhadap pendidikan awal kanak-kanak. Antaranyaialah:
- Menghormati kanak-kanak dan hak mereka.
- Konsep kebebasan
- Menguasai kemahiran dari mudah ke sukar
- Kanak-kanak dididik secara bersepadu dan menyeluruh
- Kanak-kanak melakukan aktiviti arahan kendiri.
- Pentingnya disiplin diri
- Terdapat tempoh sensitif yang berbeza bagi setiap kanak-kanak
- Kanak-kanak menyerap masuk pengetahuan dan menggunakanya. Kanak-kanak mengajar diri mereka sendiri.
- Kanak-kanak belajar dengan lebih baik dalam persekitaran yang disediakan hendaklah membolehkan kanak-kanak belajar secara sendiri.
Ibu bapa patut diberi latihan dalam perkembangan kanak-kanak dan cara menggunakan pengetahuan ini dalam membimbing anak mereka.
Terdapat tempoh sensitif yang merupakan masa paling sesuai bagi kanak-kanak menerima maklumat dan konsep tertentu. Tempoh sensitive ini berbeza mengikut kadar perkembangan seseorang kanak-kanak.
Kanak-kanak mampu melatih diri sendiri, dengan bimbingan yang minimum daripada orang dewasa.
Kanak-kanak yang biasa berdikari dalam proses pembelajaran akan terus belajar secara demikian apabila dewasa kelak.
Maklumat yang diterima melalui deria adalah maklumat asas dalam semua jenis pembelajaran.
Bahan pembelajaran yang dibentukkan oleh Montessori melatihkan kanak-kanak berdikari dalam mengurus diri dan persekitarannya melalui pengalaman sebenar dan kegunaan bahan manipulatif dan “betul diri”.
Guru akan meningkat pengetahuan mereka melalui pengalaman dengan kanak-kanak.
Kanak-kanak memerlukan persekitaran dan alat pembelajaran yang tersusun dan bersaiz kanak-kanak.
Guru perlu menyediakan persekitaran yang lengkap bagi membantu kanak-kanak belajar secara bebas.
Peranan guru hanya membantu kanak-kanak, bukan memaksa ataupun menentu arah pembelajaran mereka.
Bagi mencapai matlamat ini, terdapat beberapa prinsip dalam kaedah Montessori iaitu berdasarkan kepercayaan beliau terhadap pendidikan awal kanak-kanak. Antaranyaialah:
- Menghormati kanak-kanak dan hak mereka.
- Konsep kebebasan
- Menguasai kemahiran dari mudah ke sukar
- Kanak-kanak dididik secara bersepadu dan menyeluruh
- Kanak-kanak melakukan aktiviti arahan kendiri.
- Pentingnya disiplin diri
- Terdapat tempoh sensitif yang berbeza bagi setiap kanak-kanak
- Kanak-kanak menyerap masuk pengetahuan dan menggunakanya. Kanak-kanak mengajar diri mereka sendiri.
- Kanak-kanak belajar dengan lebih baik dalam persekitaran yang disediakan hendaklah membolehkan kanak-kanak belajar secara sendiri.
Tentang Saya
NURUL HUDA BINTI MAT JUNOS
Guru Prasekolah Sk Muadzam Jaya,
Muadzam Shah Pahang
Mengajar Prasekolah selama 9 tahun
Kpm -PPG Bece 2011 @ MSU Shah Alam
Saya
meminati kanak-kanak dan setiap hari saya bergelumang dengan kanak-kanak.
Setiap hari persekolahan tugas saya adalah mendidik kanak-kanak prasekolah dan
melayan kerenah mereka. Saya seronok bila sering bersama dengan kanak-kanak.
Kita cuma perlu pandai melayan dan menangani kerenah mereka. Saya dapat
melupakan masalah lain apabila bersama dengan kanak-kanak.
Menjadi salah seorang guru prasekolah juga merupakan satu cabaran yang besar. Ini adalah kerana seawal usia 4 tahun kanak-kanak telah dihantar ke sekolah untuk mendapatkan pendidikan awal. Kebanyakkan kanak-kanak baru pertama kali menjejakkan kali kesekolah. Dengan ragam yang pelbagai disinilah seorang guru prasekolah harus memainkan peranan untuk menangani masalah tersebut serta menggunakan pelbagai cara dan pendekatan untuk menarik minat kanak-kanak kesekolah. Inilah merupakan pengalaman yang sangat berharga sebagai seorang guru prasekolah. Bidang pendidikan awal kanak-kanak juga merupakan bidang yang sentiasa dekat dihati para ibubapa. Ini kerana ibubapa akan sentiasa berhubung dengan guru untuk mengetahui apa juga perkara berkaitan anak-anak mereka. Ini secara tidak langsung menjalinkan hubungan dan komunikasi yang berkesan antara guru dan ibubapa.
Sebagai seorang guru prasekolah saya rasa sangat bertuah kerana memilih bidang pendidikan awal kanak-kanak, ini kerana ilmu yang diperolehi sepanjang menjadi sebahagian pendidik kanak-kanak dapat saya gunakan dalam mendidik anak saya juga. Saya berharap agar pendidikan awal kanak-kanak khususnya di Malaysia akan mampu melahirkan generasi yang cemerlang dan dapat menjadi pemangkin kemajuan dan kepesatan negara pada masa hadapan.
Menjadi salah seorang guru prasekolah juga merupakan satu cabaran yang besar. Ini adalah kerana seawal usia 4 tahun kanak-kanak telah dihantar ke sekolah untuk mendapatkan pendidikan awal. Kebanyakkan kanak-kanak baru pertama kali menjejakkan kali kesekolah. Dengan ragam yang pelbagai disinilah seorang guru prasekolah harus memainkan peranan untuk menangani masalah tersebut serta menggunakan pelbagai cara dan pendekatan untuk menarik minat kanak-kanak kesekolah. Inilah merupakan pengalaman yang sangat berharga sebagai seorang guru prasekolah. Bidang pendidikan awal kanak-kanak juga merupakan bidang yang sentiasa dekat dihati para ibubapa. Ini kerana ibubapa akan sentiasa berhubung dengan guru untuk mengetahui apa juga perkara berkaitan anak-anak mereka. Ini secara tidak langsung menjalinkan hubungan dan komunikasi yang berkesan antara guru dan ibubapa.
Sebagai seorang guru prasekolah saya rasa sangat bertuah kerana memilih bidang pendidikan awal kanak-kanak, ini kerana ilmu yang diperolehi sepanjang menjadi sebahagian pendidik kanak-kanak dapat saya gunakan dalam mendidik anak saya juga. Saya berharap agar pendidikan awal kanak-kanak khususnya di Malaysia akan mampu melahirkan generasi yang cemerlang dan dapat menjadi pemangkin kemajuan dan kepesatan negara pada masa hadapan.
Subscribe to:
Posts (Atom)